COCO CHANEL is de keuze van de WijkJury 2016-2017

Wij zijn trots aan te mogen kondigen dat onze coproductie COCO CHANEL de keuze van de WijkJury Amsterdam is geworden! Hieronder volgt het juryrapport:

DE KEUZE VAN DE WIJKJURY AMSTERDAM 2016|2017
is geworden

Coco Chanel van Ulrike Quade Company & Jo Strømgren Kompani (NO)

Coco Chanel, een vrouw die het recht opeiste zichzelf vorm te geven : “My life didn’t please me, so I created my life”. In een minutieus, esthetisch prachtig geënsceneerd poppenspel van Ulrike Quade, Jo Strømgren en de drie acteurs : worden we meegenomen in haar leven. In haar schoonheid, kracht en eenzaamheid. De WijkJury kwam uit de zaal: verbouwereerd, verguld en vol kracht.

Hatice (Turkse, 45): “Dit is geen theatervoorstelling, maar een bewegend beeldend kunstwerk. Alle elementen zo precies in elkaar gezet. Alles kreeg z’n aandacht, alles was doordacht. De muziek, de dans, het decor, het samenspel van de acteurs en de poppen. Coco kwam tot leven.”

De WijkJury is een initiatief van theatermaakster Adelheid Roosen, 8 jaar geleden geïnstalleerd. Ieder jaar vormt zich een nieuwe jury die door het theaterseizoen 15 voorstellingen ziet in Theater Bellevue en de Stadsschouwburg Amsterdam. Vòòr dit seizoen zagen de leden van de WijkJury nooit eerder in hun leven toneel en zijn zij nooit de drempels van de 2 theaters rond het Leidseplein over gestapt.

Naast de vakjury van het Nederlands Theater Festival, dat op 8 mei zijn selectie van 10 beste toneelvoorstellingen bekend maakt, kiest ook WijkJury Amsterdam haar favoriete voorstelling. Alle geselecteerde voortellingen worden geprogrammeerd tijdens het Nederlands Theater Festival van 7 t/m 17 september. Dit jaar dus ook Coco Chanel, de Keuze van de WijkJury 2016|2017

Ulrike Quade maakt theater met poppen, of beter gezegd: handgemaakte menselijke figuren. Dat het verhaal vertelt wordt middels poppen is zeker een meerwaarde. Anhar (Irakees, 24): “als het door acteurs verteld was, zou het lang niet zo interessant zijn.” Het is geen biografie, het is geen a tot z vertelling van haar leven, maar alle voetafdrukken die zij gezet heeft, op het gebied van mode, parfum, en ‘voor jezelf gaan staan’ worden verbeeld en overgebracht. De poppen zijn de poëzie, zorgen voor het aanzetten van je verbeelding en maakt dat eenieder zich er in kan vinden. In ieder geval alle leden van de WijkJury: van de jonge studente Ilse uit de Bijlmer, de 34-jarige Tunesische man Chadly, tot de 63 jarige Surinaamse Sophia.

Coco nam haar leven in eigen hand, “Schoonheid begint wanneer je besluit wie je bent.” Deze kracht werkte aanstekelijk. Kamuran (Turkse, 46 ) voelde zich gesterkt in haar vrouw- zijn: “Ik ben niet de enige, die geen man heeft. Een vrouw die iets wil, kan gaan, kan doen wat ze wil. Ik kreeg een vrouwelijk en sterk gevoel bij het zien van Coco Chanel. Meestal gaat het over mannen, nu écht over de kracht van de vrouw.”

Ook Sophia voelde zich aangesproken op haar vrouwelijkheid: “Ik kreeg vleugels van deze voorstelling. Alles is mogelijk, dacht ik. Ik merk, ook in mijn (vrouwen)stichting Congada, dat we vaak bang zijn om voorop te lopen, om beslissingen te nemen. In elke vrouw weerklinkt de zin ‘ik moet bescheiden zijn’. Dat dat niet zo is laat Coco ons zien.”

De keuze voor Coco Chanel van Ulrike Quade Company is ook een keuze voor de kunst en de verbeelding. Er gebeurt veel in de wereld: oorlog, grote migratiestromen en racisme. Al deze thema’s hebben vanzelfsprekend zijn weerslag in het theater en in de voorstellingen die we gezien hebben. We kiezen bewust voor Coco Chanel, met een grote esthetiek, zowel in de vorm van Ulrike Quade & Jo Strømgren, als in het leven en verhaal van Chanel.

Sophia: “Want waar dan ook, de wereld heeft kunst nodig. Ook in oorlog groeit er een bloem. Zo’n bloem is deze voorstelling. Daar waar de bommen vallen, gun je iedereen dit te zien.”

—-
WijkJury Amsterdam heeft zusterjury’s in Utrecht en Groningen. WijkJury Den Haag is in de maak.
www.wijkjury.nl

—-

Over ADELHEID|ZINA

Adelheid|Zina maakt theater gebaseerd op vragen stellen, schaamteloze vragen ook, en zonder vooroordeel. In het onderzoek waaruit haar werk tot stand komt, is zij radicaal’ intiem, ‘extreem’ verlegen, en levert ze zich ‘fundamenteel’ uit. Ze koos deze woorden ook om de echo van het vocabulaire van Daesh/IS onderdak te bieden. Om op door te bouwen en zo het weefsel tussen zichzelf en de ander te bestendigen, te repareren en dit te theatraliseren.
Altijd tegen het reliëf van een zo groot mogelijke vrijheid om met elkaar een toekomst te scheppen, die alleen gerealiseerd kan worden in samenhang met de Ander. Ik ben er omdat jij er bent.
Adelheid|Zina is WijkSafari, Is.Man, Hoogwater voorheen Laagwater, Gesluierde Monologen, Living Objects, Mam, Hetty & George, to the You I call the Other, Niet meer Zonder Jou, De Oversteek en WijkJury. Bezoek de website.